Köpvillkor

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Hero Kakel AB. En bekräftelse skickas till den e-postadress du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Hero Kakel AB ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).
Hero Kakel AB förbehåller sig rätten att neka en order.

Priser
Våra priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar eller bedrägeriförsök polisanmäls.

Betalningar
Kortbetalning
Hero Kakel AB erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Klarna Bank AB. Kortköpen sker direkt hos Klarna Bank AB och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos herokakel.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. Klarna Bank AB håller PCI/DSS standard på kortbetalningar.

Faktura
Klarna Bank AB

Betala inom 14 dagar (0 kr): Betalningstid är 14 dagar från att varorna har skickats från oss. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.

Betala i slutet på månaden (39 kr): Fakturan skickas till din email adress när varorna har skickats från oss, använder du Klarna appen kommer fakturan dit.

Månadsfaktura (29kr): Samla dina köp på en månadsfaktura.

Klarna konto: Klarna konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger dig möjlighet att delbetala dina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.

Du hittar mer information om Klarna här (https://www.klarna.com/se/) och kan läsa deras användarvillkor här.

Frakt
När din produkt är bokad för upphämtning på lagret skickar vi ett leveransbesked till den mailadress som du angivit vid beställningen. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges. Vi samarbetar med DHL när det gäller transporter.

För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten. Om du bor i ett bostadsområde med någon form av tillträdeshinder såsom låst bom, stängd grind eller dylikt så levereras varorna så långt det är farbar väg.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln INNAN du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande “Leverans till öar”.

Ej mottagen order/bomkörning
Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. 

För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad. För information om returkostnad kontakta vår kundtjänst, butiken@herokakel.se.

Vid utebliven bokning av leverans
Du har sju (7) dagar på dig att boka utleverans av dina varor. Bokar du inte utleverans inom sju (7) dagar från det att du blivit kontaktad av fraktbolaget så returneras varorna till Hero Kakel AB och du debiteras en returfraktkostnad om 1500 kr.

Leverans till öar
Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas särskild leverans med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om du önskar direktleverans till ö redan vid din beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt. Till Gotland sker ordinarie biltransport.

Ändring av leveransadress
När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

Leveranssätt
Hemleverans

Produkterna levereras framför allt under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringstelefonnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar och det krävs att en myndig mottagare kvitterar godset, personen i fråga måste också kunna legitimera sig. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

Utanför Sverige
Hero Kakel AB levererar och administrerar enbart ordrar inom Sverige.

Leveransförseningar
Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Obs! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. I så fall måste förseningen vara av betydande art.

OBS! Hero Kakel AB kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan.

Transportrisk
Om du vid mottagandet av din vara upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Detta är mycket viktigt.

Anmäl därefter skadan direkt till kundservice så att vi kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är mycket viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Har skada uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice. Det är viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

För företag gäller leveranser LOK (Levererat Olossat Köparen) enligt ”leveransklausuler för byggbranschen 2008”

Ej mottagen order
Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Det gäller även för paket som levereras till utlämningsställe och som inte löses ut. Du debiteras returkostnad för frakt tillbaka till oss. Har du frågor angående detta, kontakta vår kundservice.

Leveranstid
När din vara är bokad för upphämtning på lagret skickar vi ett leveransbesked till dig. Om du mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi dig att kontakta vår kundservice.

Leveranstiden kan variera beroende på val av vara och leveransort. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar de som utlovats vid beställning har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order.

Fraktkostnad
Utöver priset som visas för respektive produkt i vår webshop tillkommer fraktkostnad vid ett ordervärde under 5000 kronor. Vid ett ordervärde över 5000 kr levereras varorna fraktfritt. Din aktuella fraktkostnad redovisas på ditt ordererkännande.

Ordervärde under 5000 kr = 695 kr i fraktkostnad
Ordervärde över 5000 kr = 295 kr i fraktkostnad
Ordervärde över 10 000 kr = fraktfritt

Hämta på lager i Kungsbacka – fraktfritt
OBS! Tid för upphämtning vardagar 8:00-16.00

Ångerrätt
Konsument
För privatpersoner tillämpar Hero Kakel AB distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Hero Kakel AB uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: “för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara.

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas till Hero Kakel AB inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs till den här e-postadressen: butiken@herokakel.se

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Materialet måste returneras i fint skick i sin originalförpackning.

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Hero Kakel AB debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du som kund osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice, butiken@herokakel.se

Hero Kakel AB har ett returavdrag på 25% när det gäller kakel och klinker. När returnerad vara är åter på Hero Kakels lager återbetalas varans belopp (minus 25% i returavdrag) inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer alltid fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad. Det kan även tillkomma en leveranskostnad i de fall då nivån för fraktfritt understiges i och med retur av delar av ordern. På det belopp som återbetalas har Hero Kakel AB rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Hero Kakel AB återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter på Hero Kakels lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet.

Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Hero Kakel AB.

För information om kostnad av retur kontakta vår kundtjänst, butiken@herokakel.se

Företag
I de fall som företag handlar hos Hero Kakel AB så tillämpas ABM07. Vid retur av kakel och klinker tillämpas ett returavdrag på 25% av varans värde utöver kostnad för returfrakt.

Reklamation
Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Hero Kakel AB. OBS! Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, fotodokumentation på skadan. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice, butiken@herokakel.se

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundservice så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.

Force Majeure
Hero Kakel AB anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist
Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Hero Kakel AB så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

Företag
Tvister som uppstår ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administreras av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”). Regler för Förenklade Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas, sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Göteborg. Språket för förfarandet ska vara svenska.

Personuppgifter
Se vår integritetspolicy